» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
بتن خود تراکم یاسین دهقان 1393/08/28 دسته بندی : پروژه و مقاله 0

این فایل word به همراه تعداد زیادی عکس و تصویر میباشد

 

عنوان : 

            بتن خود تراکم

 سالهاي زيادي است که از بتن بعنوان يک ماده ساختماني مهم و با تحمل فشارهاي بالا جهت ساخت و ساز انواع سازه‌ها استفاده مي‌شود. ضعف اين ماده مهم و پر مصرف ساختماني در مقابل کشش با قرار دادن آرماتور تا حد زيادي جبران شده است. در سالهاي اخير و با بررسي دوام سازه‌هاي بتني مسلح بويژه در مناطق خورنده و سخت براي بتن نظر اکثر کارشناسان و دست‌اندرکاران کارهاي بتني به اين مسأله جلب شده است که مقاومت به تنهايي نمي‌تواند جوابگوي کليه خواص مربوط به بتن بخصوص دوام آن باشد و لازم است در طراحي بتن براي مناطق مختلف علاوه بر مسأله مقاومت و تحمل بارها در طول مدت بهره‌دهي، پايايي و دوام آن نيز مد نظر قرار گيرد. 

صنعت scc ابتدا درژاپن تولید وهم اینک در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده¬¬¬¬¬¬.آزمایش و بررسی میباشد . این صنعت هم به صورت بتن درجا وهم به صورت بتن پیش ساخته کاربرد وسیعی دارد .
تعاریف : 
•    قابلیت روانی: توانایی scc برای جاری شدن و عبورازبین فضاهای کوچک شبکه آرماتور بدون توقف ویا جداشدگی.

•    قابلیت پراکندگی:توانایی  sccبرای برای جریان و پر کردن تمام فضاهای قالب تحت اثر وزن خود .
•    مقاومت در اثر جداشدگی دانه بندی:توانایی scc برای یکنواخت و هموژن ماندن در طول حمل. قالب ریزی و ...
•    کارایی:میزان راحتی بتن تازه برای قالب ریزی و فشرده شدن. این این موضوع وجه مختلف چسبندگی انتقال و فشردگی را در بر میگیرد .
•    بتن خود تراکم(scc) :بتنی است که توانایی جریان تحت اثر خویش را داردو بطور کامل و بدون نیاز به ویبره و حتی تحت تراکم شدید آرماتور در قالب جای گرفته بطوریکه در کلیه مراحل یکنواختی خود را حفظ نماید.

     (معرفی بتن خودتراکم (SCC) و تحقیقات انجام شده در مورد آن در ایران){3}
بتن خودتراکم ((Self Compacting Concrete یک فن آوری نوپا در عرصه ساخت و ساز دنیاست. این نوع بتن که کارایی بسیار بالایی دارد میتواند تحت اثر وزن خودش و بدون جداشدن دانه ها در میان انبوه اجزای سازه ای جریان یابد. به عبارت دیگر این نوع بتن بدون نیاز به لرزاننده (ویبره) و به خاطر وزن خودش متراکم میشود. با توجه به فراگیرشدن این صنعت در دنیا و روی آوردن دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز به استفاده از بتن خودتراکم، بر آن شدیم تا در طی یک روند ادامه دار به معرفی و ذکر نتایج تحقیقات انجام شده در مورد آن بپردازیم.
بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان اولین تجلی گاه جدی ظهور بتن خودتراکم در ایران است. تحقیقاتی که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و زیر نظر دکتر مقصودی عضو هیئت علمی این بخش صورت گرفته و میگیرد شایان توجه و قابل تحسین است. در ادامه اولین فصل از این مقوله که به معرفی بتن خودتراکم اختصاص دارد میپردازیم.
حسام یزدانی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک خاک و پی دانشگاه شهید باهنر کرمان

تاریخچه :
براي ايجاد سازه هاي بتني بادوام، به تراکم کافي تأمین شده توسط نيروي کار ماهر نياز است. بحران کاهش نيروي کار ماهر در صنعت ساخت و ساز ژاپن در اوايل دهه 80 ميلادي از یک سو، تراکم نامناسب ناشی از افزايش حجم آرماتورهاي مصرفي به منظور بهبود عملکرد سازه اي و همچنين تمايل به استفاده از آرماتورهاي با قطر کمتر به منظور کنترل ترک خوردگي از طرف دیگر باعث کاهش کيفيت کارهاي اجرائي انجام گرفته گردید[1]. اين موضوع براي چندين سال مورد بحث و بررسي قرار گرفت تا اينکه نظريه بتن خودتراکم (Self Compacting Concrete) به عنوان راه حلي براي رفع مشکل دوام سازه هاي بتني توسط Okamura در سال 1986 مطرح گرديد[1].
بتن خودتراکم (SCC)، بتني است که تحت اثر وزن خود متراکم شده و نياز به هيچ لرزاننده ای (ویبره) براي ايجاد تراکم ندارد. اين مسأله باعث صرفه جويي اقتصادي و کاهش زمان ساخت و ساز و در نتيجه بالارفتن راندمان نهايي مي شود. بتن خودتراكم با عمر كمتر از 20 سال زمينه‌ساز حل بسياري از مشكلات سازه هاي بتني به خصوص در مقاطع با تراكم زياد ميلگرد گرديده است. از دیگر خصوصيات ويژه اين بتن ميتوان به كارايي بالا، مقاومت زياد در برابر جداشدگي و تسريع در عمليات ساخت و ساز اشاره كرد. چنين مشخصاتي باعث شده است تا كاربرد آن به خصوص در اعضا با تراكم بالاي آرماتور روز به روز بيشتر گردد.
بتن خودتراکم علاوه بر استفاده فراوانی که در سازه هاي با تراکم بالاي آرماتور دارد گاهي نيز بصورت غيرمسلح، مثلاً در خاکريزها مورد استفاده قرار می گیرد. از مزاياي ديگر استفاده از آن ميتوان به کاهش آلودگي صوتي ناشي از سر و صداي لرزاننده ها، کاهش نيروي انساني، جلوگيري از بيماريهاي ناشي از استفاده از لرزاننده ها و حفظ سلامت کارگران و بالارفتن کيفيت محصولات نهايي اشاره کرد.
در مقايسه با ژاپن، تحقيقات در اروپا و آمريکا چندی پیش آغاز گرديده و در حاليکه اکنون در ژاپن به بتن خودتراکم از نقطه نظر بتن با مقاومت بالا نگاه مي شود، در اروپا بتن خودتراکم با مقاومت متوسط همچنان مورد نظر مي باشد. این در حالی است که تا قبل از شروع فعالیت ها در بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان، در ایران هیچگونه گزارش تحقیقاتی در مورد چنین بتن هایی مشاهده نشده بود.
در بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنرکرمان، تحقیقات در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد سازه در مورد طراحی، ساخت و بررسی بعضی خواص مکانیکی بتن خودتراکم زیر نظر استاد راهنمای پایان نامه (مهندس علی اکبر مقصودی) آغاز گردید و در دفاع از پایان نامه مزبور از داوری اساتیدی چون دکتر رمضانیانپور و دکتر فدائی بهره گرفته شد.
در حال حاضر تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد بخش مزبور مشغول بررسی خواص آزمایشگاهی و تئوریک بتن های خودتراکم با مقاومت بالا (HSSCC) بوده و تعداد دیگری از دانشجویان ارشد به طور همزمان درگیر تحقیق در مورد نانو بتن ها (nano-concrete)، از دو دیدگاه تکنولوژی بتن و سازه میباشند. 
از پروژه های مطرحی که در ساخت آنها از بتن خودتراکم استفاده شده، می¬توان به موارد ذیل اشاره کرد: 
1- برج Landmark: اين برج با 296 متر ارتفاع و 70 طبقه مرتفع ترین برج در ژاپن بوده و در يوکوهاما واقع شده است. براي پرکردن 66 ستون در نه طبقه ابتدايي آن از بتن خودتراکم استفاده شده است. در اين پروژه مجموعاً m3885 بتن مصرف شده است.
2- پل معلق Akashi-Kaikyo: اين پل به طول 3.910 کیلومتر بلندترين پل معلق جهان مي باشد و در سال 1998 افتتاح شده است. در اين پروژه حدود m3290000 بتن خودتراکم استفاده شده و در نتیجه 20 درصد در زمان ساخت و ساز صرفه جویی شده است.
3- منبع گاز :LNG در ديواره هاي اين منبع که در ازاکاي ژاپن قرار دارد m312000 بتن خودتراکم استفاده شده است. با کاربرد این بتن، براي ديواري به ارتفاع 38.4 متر، تعداد قطعات (lots) از 14 به 10، تعداد کارگرها از 150 به 50 نفر و زمان اجرا از 22 ماه به 18 ماه کاهش یافت. 
در ادامه به طور خلاصه به معرفی بیشتر چنین بتنی پرداخته شده است.


خرید و دانلود | 1,800 تومان
نوع فایل :word | تعداد صفحات :48
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط