» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
دانلود مقاله فرهنگسرا آرمان نامداری 1393/07/29 دسته بندی : پروژه و مقاله 0

تعداد صفحات : 23 صفحه

فرمت فایل : WORD



عنوان :

             مقاله فرهنگسرا

 

فرهنگسرا
فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و جز اینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.
فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازند:
فرهنگسراهای شخصیت محور، عبارت‌اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت‌اند از: اندیشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، ماه‌ بهمن، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات. فرهنگسراهای نهاد محور، عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهر.
اهداف بزرگ؛ فضاى كوچك
فرهنگسراها به عنوان يكى از مهمترين اماكن فرهنگى كه به دليل نزديكى جغرافيايى با خانواده ها مى تواند بر روند فرهنگ سازى در خانواده و فرزندان موثر باشد. در اين بخش با محور قرار دادن فرهنگسراهاى تخصصى و تاثير آنها در گسترش فرهنگ خواهيم پرداخت و اين نكته را مورد كنكاش قرار مى دهيم كه اختصاص فرهنگسراها بر موضوعات خاص چه فوايدى و احيانا مضراتى در پى خواهد داشت.

 

 

فهرست مطالب : 

فرهنگسرا
اهداف بزرگ؛ فضاى كوچك
فرهنگسراى شهر
فرهنگسراى دختران
فرهنگسرای بهمن
فرهنگسرای دانشجو 
فرهنگسرای کار
فرهنگسرای ارسباران
فرهنگسرای امیرکبیر 
فرهنگسرای ابن سینا 
فرهنگسرای اشراق 
فرهنگسرای نیاوران 
فرهنگسرای خاوران
 فرهنگسرای شفق 
فرهنگسرای باغ وثوق الدوله 
فرهنگسرای سرو

 

 

هر موضوعى كه اولويت كارى يك فرهنگسرا تعريف مى شود مى تواند مورد نياز فرهنگسراهاى ديگر هم باشد و اين كه فرهنگسراهايى با موضوعات تخصصى در واقع خوراك آن موضوع را درخصوص فرهنگسراهاى ديگر تامين كنند اتفاق خوب و قابل توجهى است.
تهران با داشتن بيش از ۲۰ فرهنگسرا به عنوان كلانشهر فرهنگى ايران و سازمان فرهنگى به دليل گستردگى دامنه فرهنگى به عنوان يك نهاد موثر فرهنگى در تهران محسوب مى شود. هر چند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مسوول ترين متولى فرهنگى به حساب مى آيد، ولى از آن جهت كه شهردارى به لحاظ بودجه و گستردگى و تمركز بر روى شهر تهران داراى امكانات بالقوه اى است فرهنگسراها نيز در گسترش فرهنگ عمومى تهران نقشى اساسى دارند.
نمونه هایی از فرهنگسراهای موجود در تهران :
فرهنگسراى شهر
فرهنگسراى شهر واقع در شرق تهران با فعاليت هاى آموزشى در رشته هاى مختلف و فعاليت هاى متنوع اجتماعى، علمى، مذهبى، هنرى، ورزشى و... به كار مشغول است.
در معرفى و عنوان تاريخچه اين فرهنگسرا آمده است: زندگى در يك شهر بزرگ با ساختارهاى ويژه آن مستلزم شكل گيرى و نهادينه شدن رفتارهاى اجتماعى خاص آن است كه هر چند برخى از آنها خود به خود وارد زندگى مردم شده و با رفتارهاى فردى و اجتماعى آنها عجين گشته، اما بسيارى ديگر نيازمند تاسيس نهادهايى است كه وظيفه نهادينه كردن فرهنگ شهرنشينى و شهروندى را بر عهده داشته باشند. ساليان سال است كه سازمان هاى گوناگونى به عنوان متولى فرهنگ و آموزش عمومى در تهران فعاليت مى كنند، اما هيچ يك به تنهايى و به شكل تخصصى آموزش شهروندى در تهران را بر عهده ندارند، در حالى كه اين نياز هر روز مشهودتر مى شود. بر اين اساس فرهنگسراى شهر در مجموعه فرهنگسراها شكل گرفت تا با به كارگيرى تمام امكانات قابل دسترسى حوزه فرهنگى ـ اجتماعى شهر تهران در مسير توسعه فرهنگ شهرى و آموزش هاى شهروندى گام بردارد. اين فرهنگسرا مانند ساير فرهنگسراهاى سازمان براساس طرح هويت بخشى شهر تهران در سال ۱۳۸۰ تاسيس شد و با توجه به اين كه منطقه ۱۲ يكى از قديمى ترين مناطق تهران و هسته اصلى تهران قديم را تشكيل داده، هويت شهر به اين منطقه اختصاص يافت و چون منطقه ۱۲ فاقد فرهنگسرا بود، فرهنگسراى شهر با استقرار در مكانى موقت شروع به فعاليت كرد و هر چند در طول مدت زمان گذشته به دليل فقدان فضا و امكانات مناسب نتوانست مانند ساير فرهنگسراها فعاليت عمومى قابل ملاحظه اى در اين زمينه آموزش و جذب مخاطب عام داشته باشد، اما در زمينه تخصصى چند نشست، سمينار و جشنواره برگزار كرد و از بين آنها مى توان به اولين جشنواره آثار مطالعاتى و پژوهش فرهنگى ـ اجتماعى شهر تهران، سمپوزيوم اقتصاد نوين، همايش سالگرد تاسيس بلديه و همايش يادبود مشروطه اشاره كرد.

 


خرید و دانلود | 1,500 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط