» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
هواپیما حسین حسینی 1393/07/26 دسته بندی : فنی مهندسی 0

تعداد صفحات: 75 صفحه

فرمت فایل : WORD



عنوان : 

             هواپیما

 

از دیرباز که بشر آرزوی پرواز در آسمان ها را داشت ، به فکر طراحی بال های پرنده افتاد و همیشه فکر دیدن زمین از آسمان را در فکر خود می پروراند.
پس از ابداع اولین هواپیما توسط برادران رایت ، دیگر دانشمندان نیز به فکر ارتقاء و پیشرفت این نوع از صنعت افتادند و کم کم صنعت هواپیمایی رواج یافت.
با ورود نسل های جدیدی از انواع هواپیماها در خانواده صنعتی خود موجب شد که امروزه حرف اول حمل و نقل میان قاره ای را هواپیماها تعریف کنند.این امر سبب انگیزه برخی از مهندسان جهت افزایش سرعت هواپیما و تسریع در امور حمل و نقل شد.تا آنجا که با ورود نسل جدیدی از هواپیماها در کشور فرانسه ، توجه همگان را به خود جلب نمود.این هواپیما کنکورد نام داشت که سرعت آن حدود 2700 کیلومتر بر ساعت بود که علت اصلی افزایش سرعت آن در طراحی بال ها بود

 

 

 

فهرست مطالب : 

مقدمه
تاریخچه پرواز:
دینامیک حرکت :(MOtion Dynamics)
عوامل مؤثر بر حرکت: 
تقسیم بندی انواع وسائل پرنده: 
آیرودینامیک پرواز:
نیروی آیرودینامیکی: 
نیروی برا :(LIFT) 
نیروی وزن :(WEIGHT) 
نیروی رانش :(THRUST) 
نیروی پسا :(DRAG) 
اصل برنولی:
تئوری اصل برنولی: 
اساس فیزیکی اصل برنولی :
بیان ریاضی اصل برنولی: 
اجزا هواپیما:
کليات بال پرنده
آيروديناميک: 
o       ضرب گشتاور و برا
o       ضريب پسا
  بالهای رو به جلو، انقلابی در طراحی بال :  
هواپیمای X-29 طرح نامعمول بال رو به جلو
هواپیمای X-29 شماره دو در زاویه حمله بسیار بالا 
هواپیمای X-29 شماره دو در پارکینگ مرکز دریدن
 پايداری و کنترل:
انواع هواپیما از نظر نوع بال:
برآافزا:
شهپر
پیش بال :
انواع هواپیما از نظر دارا بودن سرنشین 
انواع هواپیما از نظر چگالی 
انواع هواپیمای مانوری 
انواع هواپیمای نظامی (Military Aircraft) 
انواع هواپیما از نظر مکانیزم پرواز 
انواع هواپیماها از نظر نوع موتور (Power Plant) 
موتور پیستون پراپ                                     
موتور توربو پراپ (پراپ جت) یا توربو ملخی                         
موتور توربو جت                       
موتور توربو فن                                
موتور توربو شفت
موتورهای رم جت
اثرات تلاطم هوا بر هواپیما
تلاطم :TurbulEnce 
اثرات تلاطم هوا بر هواپیما 
واکنش هواپیما به تلاطم AIRCRAFT RESPONSE TO TURBULENCE 
خطرات تلاطم هواپیما THE HAZARDS OF AIRCRAFT TURBULENCE 
منابع انرژی تلاطمی SOURCES OF TURBULENT ENERGY 
TURBULENCE 
CONVECTIVE 
همرفتی 
تلاطم 
AIRCRAFT 
صوت 
فوق 
هواپیمای 
تلاطم 
و 
پایداری و تعادل در پرواز:
پایداری استاتیک :
انواع سیستم های كنترل موشک ها:
وع کنترل از روی بال ( Wing control ) 
سیستم کنترلی کانارد
Control 
Canard 
Tail 
Control 
کنترل 
دم 
طرح بدون دم                                      ( Tail Less 
Extension 
Body 
های 
بدنه 
کشیده                  
خلاصه ای از مشخصات طراحی آیرودینامیکی انواع سیستم های کن
کنترل با بال                                       ( Wing Control ) 
کنترل با کانارد                           ( Canard 
کنترل با دم                                        ( Tail 
Control 
پایداری 
دینامیک 
کنترل 
هواپیما
تایگا 
دیزاین
سیستم 
های 
کنترل 
پرواز
هدف از طراحی هواپیمای جنگنده
سازه هواپیماهای جنگی
مشخصات ویژه:
پروژه طراحی و ساخت سلطان آسمان
راز بال های پرنده و افسانه هواپیمای B-
سوخو 47، عقاب طلایی آزمایشی روسی
نتیجه گیری:
شکل شماتیک از اجزای توصیف شده

 

 

 

 

 

تاریخچه پرواز:
انديشه پرواز به آسمان ها و رهائي از زمين از دير باز در مخيله آدمي وجود داشته است . در افسانه ها اساطيريونان و روايات بسيار باستاني اين آرزوي ديرين بشر به خوبي مشاهده مي شود . در كتاب ها آمده است كه يكي ازامپراتوران باستاني چين اژدهاي بزرگي از پارچه مخصوص ساخت و درون آن را از دود گرم پر كرد و در برار چشمانمتحير رعاياي خويش اژدها را به آسمان فرستاد .
بطور كلي در تاريخ هر كشور نظاير اقدام اين امپراتور چيني مشاهده مي شود .شايد نخستين كسي كه عملاً در اين راه كوشش مثبتي كرد و امكان پرواز را بوسيله بال هاي مصنوعي و يا اسباب و ادوات مكانيكي ثابت نمود « لئوناردو داوينچي » بود .
لئوناردو داوينچي نقاش ، مجسمه ساز ، فيزيكدان ، فيلسوف ، طبيب و دانشمند ايتاليايي نيازي به معرفي ندارد . وي زماني مدعي شد كه توسط بالهاي متحرك مصنوعي مي توان مانند مرغان در آسمان پرواز كرد و يا لااقل از مكانهاي مرتفع به آساني و بي خطر فرود آمد . انديشه وي را يارانش به باد مسخره گرفتند ولي او پس از مدتي آزمايش موفق شد دستگاه كوچكي بسازد كه مركب از دو بال يك بدنه و يك سكان بود ، لئوناردو دستگاه خود را از مكان مرتفعي به پائين رها نمود . اين دستگاه كه در حقيقت پدر بزرگ هواپيماهاي امروزي است پس از طي خط سير طولاني به آرامي روي زمين نشست .
چندي بعد لئوناردو در سال 1500 دستگاه خود را كاملتر نمود بدين معني كه بوسيله يك فنر كه حركات ملايمي به بالهاي دستگاه اختراعي مي داد موفق شد آن را مدت بيشتري در هوا نگاه دارد ، ولي البته كسي با آن پرواز نكرد و اطرافيانش دستگاه را خرد كرده استاد را رنجيده خاطر ساختند و ار ادامه اين كار منصرف كردند .
اگر چه لئوناردو كار خود را ادامه نداد ولي پس از وي ديگران طرح او را دنبال كردند . عده زيادي از افراد جسور اظهار مي داشتند :
چگونه پرندگان با بالهاي خود در هوا پرواز مي كنند و به زمين سقوط نمي كنند ؛ ما نيز مي توانيم با تعبيه دستگاهي شبيه بال پرندگان و يا بادبادك لئوناردو در هوا سر بخوريم . بالهاي دستگاه مي تواند ما را روي هوا نگاه دارد .

در سال 1678 م بينه فرانسوي با تعقيب فكر لئوناردو دستگاه ديگري ساخت كه بالهايش توسط انسان حركت مي كرد . وي در اين كار يعني پرواز موفق نشد .
در 1784 م بين ونو فرانسوي دستگاهي ساخت كه بالهايش شبيه پروانه يا فرفره بود . اين دستگاه نيز مي توانست مدت زيادي در هوا بماند و سقوط نكند .
در سال 1843 م هنسون آلماني دستگاهي ساخت كه داراي دو بال بسيار بزرگ ، يك سكان و اتاقك كوچك براي حمل انسان بود . اين دستگاه نسبتاً كاملتر از دستگاهاي قبلي بود مي توانست كم و بيش مانند هواپيماهاي بي موتور عمل كند . بدين ترتيب كه آن را با زحمت فراواني آن را به مكان مرتفعي مي بردند و هنگام وزيدن باد مناسب آن را به سوي جلو پرتاب مي كردند . دستگاه سبك حتي با داشتن يك سرنشين در هوا چرخ مي زد و به آرامي بر روي زمين مي نشست .
موفقيت هنسن در اين راه توجه عده زيادي از محققين را جلب كرد و از اين تاريخ به بعد متوجه شدند كه ممكن است دستگاه كاملي تعبيه كرد كه از مكانهاي مرتفع در فضا رها شود و مانند پرندگان بر روي هوا بلغزد بدون آنكه سقوط آني در پي داشته باشد ولي ماندن در هوا و ادامه پرواز مشكل بزرگي بود كه حل آن به نظر هيچ كس نمي رسيد . از سوي ديگر همين اختراع تكميل شده هنسن نيز معايب فراواني داشت و ديگران كه كار وي را تقليد كردند فداي بلند پروازي خود شدند ، سقوط كردند و جان شيرين از دست دادند .
در حقيقت علت ادامه نداشتن پرواز اين بادبادكه در هوا يكي سنگين آن بود ديگر آن كه محور ثقل دستگاه كامل نبود و به همين علت آن طوري كه پرندگان مي توانند پرواز آزاد داشته باشند دستگاه اختراعي نمي توانست اين كار را انجام دهد .


خرید و دانلود | 3,500 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط